Aktuelnosti

25. januar 2024.

ПОШТОВАНИ РОДИТЕЉИ,

ОБАВЕШТАВАМО ВАС ДА ВРТИЋ НЕЋЕ РАДИТИ ЗА ВРЕМЕ ДРЖАВНОГ ПРАЗНИКА 15.02.2024. и 16.02.2024.

20. maj 2020.

Свакодневно смо окружени екранима и медијима, па је и очекивано да су деца више изложена том утицају. Размислите, већина нас често употребљава мобилне телефоне док претражује актуелне вести током испијања јутарње кафе, проверава друштвене мреже, гледа временску прогнозу или тражи тв програм који може да нас опусти након напорног дана. Да ли то раде и наша деца?

Претерана изложеност технолошким уређајима свакако негативно утиче на функционисање мозга и може довести до успореног развоја когнитивних способности, повећане импулсивности и смањења способности самоконтроле (напада беса) код деце.

Зашто?

Различита истраживања указују на низ битних чињеница о томе колико деца проводе испед екрана и како на њих то утиче. Наиме, једно истраживање у Америци из 2011. године даје податак да чак 66% испитане деце своје прве “погледе” на ТВ усмерава и пре првог рођендана. Телевизију најчешће гледају деца у раној доби (до друге године), а касније се усмеравају на друге врсте екрана попут рачунара, таблета и мобилних телефона. Кореанска студија из 2014.године долази до запањујуће информације како готово половина деце у доби од 24 месеца просечно гледа ТВ 1,21 сати дневно. Такође, студија је показала да деца која су изложена ТВ-у између 2 и 3 сата дневно имају 2,7 пута већи ризик за кашњење у говорно-језичком развоју.

Како то утиче на дете?

Постоји низ негативних последица која често могу да утичу на дететов развој и напредовање. Деца која су прекомерно испред екрана често показују кашњење у развоју говора и општег развоја. Не одазивају се на име, касно проговарају, не комуницирају са околином, а ни са другом децом. Не размењују погледе са родитељима и самим тим не могу да изграде однос и међусобне везе. Велики број истраживања указује и на негативно деловање на понашање деце услед изложености насилним и непримереним садржајима.

Деца немају интересовање за предмете који их окружују јер су под хиперстимулацијом екрана који им окупира пажњу. Губи се интересовање за околину и интеракцију и чест је пример проговарања на страном језику и способност манипулације телефоном/таблетом а изостаје развијање битних способности. Дете би требало да учврсти базу матерњег језика и овлада способностима које су му потребне за даље напредовање и никако није пример његове супериорности уколико је проговорило на енглеском језику и научило да користи савремену технологију у раном узрасту.

Утицај екрана на сан

Истраживања указују да излагање тактилном екрану код деце узраста од 6 до 36 месеци изазива смањење квалитета сна. Тиме се нарушава правилно формирање мозга и неуронских веза које се изграђују док дете спава (делта и тета таласа који подстичу креативност, смањују нервозу и нерасположење).

Ево зашто дете не треба да буде пред екраном барем сат времена пре спавања:

– електромагнетни зраци утичу на рад мозга и након што дете заспи;

– електромагнетни зраци утичу на смањено лучење мелатонина (хормона сна);

– квалитет сна ће бити много бољи, уколико дете није изложено екрану пред спавање.

САВЕТИ

Пошто живимо у времену када смо у потпуности зависни и окружени савременим технологијама, знамо да је тешко потпуно излововати дете од утицаја екрана али можемо да се потрудимо да то ограничимо и прилагодимо:

  • смањите излагање деце екранима, а деци млађој од 24 месеца екране у потпуности укините,
  • за време изложености екранима учествујте у интеракцији с дететом,
  • размишљајте о врсти садржаја које деца гледају,
  • угасити ТВ када се не гледа,
  • ТВ и мобилни телефон не сме и не може да замени игру,
  • не излажите децу екрану ујутру, за време оброка, нити пре спавања,
  • одредите садржаје који су на матерњем језику, који могу бити корисни а прилагођени су узрасту детета и користите их у одговарајућој мери.

Тијана Шобот

Мастер логопед

28. april 2020.

Предлажемо вам игре које можете користити за развој предвештина читања и писања:

1. Колико речи има у реченици?

Деца (или дете и остали одрасли учесници) седе у кругу. У средини је лопта. Правила игре су: Родитељ каже једну реченицу, а деца( или други учесници) би требало да је понове. Дете које почиње игру узме лопту и каже прву реч реченице. Затим проследи лопту другом учеснику који треба рећи другу реч и тако све редом. Учесници заједно броје колико речи има њихова реченица. Затим се задаје друга реченица. За почетак нека реченице које родитељ задаје немају непроменљиве речи (везнике, предлоге и сл.). На пример, реченица: Мама Милица једе црвену јабуку. Родитељ даје лоптицу првом детету, које каже ”мама” и проследи лоптицу даље другом детету (или учеснику) који каже ”Милица” и тако даље. Након што реченица буде готова, заједно на прсте избројите колико је реченица имала речи. Мама Милица једе црвену јабуку има пет речи. Након неколико реченица, кад видите да су деца схватила задатак и тачно броје реченице без непроменљивих речи, почните деци задавати реченице и с њима. Пример- Лав спава, а жирафа једе.

2. Гласовна сликовница

За ову активност потребни су стари часописи, папири, лепак, маказе, фасцикла, бушилица за папир, тракица за везивање. Потребна је фасцикла у коју се могу стављати осмишљени листови или се могу избушити рупице на папирима и увезати. На сваком се папиру у горњем углу означи једно слово азбуке (напише или залепи). Дете изрезује слике из часописа и лепи на листове одговарајућег почетног гласа. Сликовница настаје поступно и надограђује се. Овим начином деца именују и препознају слова и уче да издвоје први глас у речи.

3. Рима у џаку

Папирнати џак напунити паровима сличица у рими а деца наизменично извлаче сличице из џака док не саставе што је више могуће парова у рими:

Предлози сличица: слон- балон, вук-лук, трава-крава, столица-полица, кос-нос, мак-рак, чаша-флаша, гљива-шљива.

4. Игра с штипаљкама  – гласовна анализа

За ову активност потребне су дрвене штипаљке, фломастер, стари часописи, картице од картона димензије 7×7цм, лепак, маказе. Дете изреже слике (поврће, воће, школски прибор, играчке) из часописа и залепи их на картице од картона. Пожељно је да су то у почетку сличице које у свом називу имају три или четири слова. На штипаљке напишемо слова, по могућности више истих слова, нпр. она која се често понављају: а, е, и, о, у, м… сходно изабраним сличицама. Картице се ставе у кутију, дете извлачи картице из кутије, именује слику и покуша да растави реч на слова па закачи одговарајућа слова-штипаљке на картицу. Ова се активност може поједноставити: ставља се само једна штипаљка – почетни глас у речи.

5. Чаша пуна слогова

Потребне су вам пластичне чаше и лоптице од папира или неког другог материјала. На сваку пластичну чашу напишите један број- 1, 2, 3, 4. Можете нацртати кружиће уместо бројева. Детету дајте неколико лоптица које могу бити израђене од папира или неког другог материјала. Припремите списак речи различите дужине. Прочитајте реч детету, а затим оно мора да одреди од колико се слогова реч састоји. Нека дете убаци лоптицу у одговарајућу пластичну чашу сходно броју слогова у речи. Корисно је изговор слогова пратити пљескањем дланова.

Тијана Шобот

Мастер логопед

23. april 2020.

развој говора

13. april 2020.

Као што смо већ поменули фина моторика је уско везана за говор, у претходном тексту је објашњен термин фине моторике као и примери како можете кроз различите активности да је развијате код деце. У овом тексту Вам представљамо важност фине моторне активности шаке као припреме за писање кроз примере по узрасту.

У припреми за писање треба пратити следећи развојни редослед:

  1. Развој палмарног лука шаке, што подразумева да дете развије способност стварања конкавне (удубљене) површине на длану.
  2. Развој екстензије зглоба шаке који подржава веште покрете прстију.
  3. Развој свести о “вештој страни руке”; то значи да ће дете стално активности које захтевају вештину оријентисати према палцу, кажипрсту и средњем прсту. Ова три прста су “вешти прсти”.
  4. Развој отвореног простора између палца и кажипрста када се изводе веште активности. Тај простор би требало да буде кружног облика.
  5. Развој покрета унутрашњих мишића прстију. Ови покрети најбоље се виде када је улнарна страна (унутрашња страна подлактице) стабилизована на столу а врхови “вештих прстију” су спојени и праве мале покрете као при писању или провлачењу игле.

Активности по узрасту

ТРОГОДИШЊАЦИ

  1. Свакодневне активности треба да се раде на вертикалној површини.
  2. Треба у раду да користе дебеле воштане бојице бојице на вертикалној површини за цртање. Код деце чије су руке спремне за правилно држање оловке могу се користити дебели фломастери.
  3. Додатно, нека деца могу користити дебеле креде, поломљене на комаде од по три цм које треба да држе са врховима палца, кажипрста и средњег прста. У случају да дете нема кружни отвор између палца и кажипрста ова активност ја за њега неприкладна.
  4. За децу која желе да праве слике, лепљење делића папира или употреба налепница су алтернативе које користимо уместо средстава за писање.
  5. Сликање на постољу се такође може препоручити у случају да дете правилно држи четку.

ЧЕТВОРОГОДИШЊАЦИ

  1. Све активности које су горе наведене могу се радити и са четворогодишњацима.
  2. Треба почети са активностима са маказама, и децу треба научити како се правилно држе маказе од првог тренутка  кад почну да их користе.
  3. Бојице се могу користити код деце чије су руке добро развијене, док деца са слабим рукама боље раде са дебелим фломастерима. Посматрање дететове позиције руке ће вам дати индикацију која су средства најприкладнија за дететов развојни ниво.

ПЕТОГОДИШЊАЦИ

  1. Већина петогодишњака користи статично или динамично правилно држање оловке. До краја четврте године, већина деце може да пише или црта користећи покрете унутрашњих мишића прстију док им рука лежи на папиру пре него да користе покрете зглоба или руке при цртању. Ова деца већ могу да користе бојице, оловке и фломастере за цртање и писање. И петогодишњаци могу имати користи од рада на вертикалној површини ако је могуће, мада многа деца у овом узрасту имају добро развијено правилно држање са адекватном екстензијом зглоба и могу добро да раде и на хоризонталној површини.
  2. Код деце која још увек не држе оловку правилно, предлоге из претходна два нивоа треба инкорпорирати у њихове свакодневне активности. Ако дете није довољно напредовало да би могло да ради са оловком или бојицама треба наставити употребу ранијих врста срестава за писање да би се спречила појава неправилног држања. Нпр. дозволити детету да целом шаком држи оловку или бојицу неће подстаћи правилно држање нити фасцилитирати развој одговарајуће мускулатуре која је за то потребна.
  3. Када деца морају да користе оловке за израду домаћих, а њихово руке још увек нису спремне да правилно држе оловку, треба пробати са употребом навлаки за оловке.

Идеје за фине моторне активности у кућним условима

  • Када слушате музику, дајте детету мараму и покажите му како да је помера горе-доле, лево-десно и у круг;
  • Када боји, дете може лежати и на стомаку јер то помаже и јачању руку;
  • Када боји, дајте детету поломљене или кратке бојице. То ће промовисати правилно држање, зато што неће моћи целом руком да обухвате бојицу;
  • Код бојења прво охрабрујте шкрабање, па имитацију вертикалних покрета, па хоризонталних, затим кружних и на крају прецртавање круга. То је правилан развојни редослед предписачких вештина. Од млађе деце не треба тражити да боје унутар линија, и не треба им давати превише слика да боје. То је време када треба да истражују са бојицама, не да се ограничавају на одређене облике;
  • Активности за предшколску децу требало би да укључују рад са различитим материјалима као што је писање у пени или бојама за прсте, уместо бојица када се ради на имитацији потеза. Користите сунђере, различите четкице. Можете чак пробати и сликање прстима са храном као што је пудинг, шлаг итд. Сликање храном или пеном је одлично за децу са израженом тактилном осетљивошћу;
  • Делимично напуните веће пластичне кесе са механизмом за затварање са гелом за косу у боји или шампоном у боји. Затворите кесе и покажите деци како да праве линије својим прстима. Нека имитирају ваше потезе. Како буду повлачили линије, материјал у кесама се ће се изместити тако да они могу да виде своје потезе. Ово такође можете радити на послужавницима користећи суве састојке као што су суви прах за пудинг или песак;
  • Дајте деци четкице и нека цртају водом на тротоару, зидовима или табли;
  • Када користите пластелин, покажите деци како да праве линије горе, доле и хоризонтално са ножем за пице;
  • Обликовање пластелина у лоптице – између дланова окренутих један према другом и прстима благо савијених према длановима;
  • Прављење малих лоптица од пластелина коришћењем само врхова прстију;
  • Прављење фигурица од пластелина уз употребу чачкалица и боцкалица;
  • Сечење пластелина пластичним ножем или ножем за пице који се при том држе воларним захватом;
  • Цепање новина на траке, палци су насупрот кажипрста и средњих прстију и затим прављење лоптица од трака. Може се користити да се напуни страшило, снешко или неко друго створење које смо направили (две велике слике залепе се полеђином једна за другу тако да се после пуњења добије тродиманзионалан лик);
  • Гужвање једног листа новина једном руком. Ово је одлична вежба за јачање мишића шаке;
  • Прскање биљака прскалицом, отапање чудовишта (нацртана чудовишта прскати водом из прскалице док боје не почну да се разливају);
  • Сакупљање предмета (чириос, коцкице, мале играчке) великом пинцетом у игри бројања;
  • Мућкање коцкице спајањем дланова и стварањем простора између њих. Реците детету да направи малу кућицу за две коцкице. Када мућка треба да се чује лупкање коцкица;
  • Завртање и одвртање малим шрафцигерима из сетова алата;
  • Провлачење пертли или конца кроз перле, чириос, макароне, рупице на картама да би их повезали итд. Када се нижу перле, велике перле је понекад теже низати с обзиром да дете треба да користи покрете унутрашњих мишића да би провукло нит кроз читаву рупу на перли. Иако је мале перле теже држати у руци, њих је лакше низати сато што ће један потисак прогурати конац кроз читаву рупу. Зато у овој активности треба узети у обзир циљ који желимо постићи.  Да ли желимо учити општи концепт низања перли, развијати билатералну употребу руку или побољшати покрете  мишића;
  • Коришћење пипете за узимање обојене воде да би се мешале боје или да би се направио уметнички рад на снегу, папиру или папирнатој марамици;
  • Прављење лоптица од тоалет папира, и лепљење тих лоптица на картон да би се направиле слике;
  • Превртање карата, жетона или дугмића али тако да се не довлаче до краја стола. Деца могу играти различите игре са дугмићима и новчићима, користећи веште прсте да их убаце у касицу, да их узимају и слажу као део игре спаривања или бројања, да праве цртеже дугмићима на столу, да слажу дугмиће по величини итд. Треба обезбедити велику кутију са помешаним дугмићима која представља материјал за велик број креативних активности;
  • Прављење слика од налепница или колаж папира;
  • Играње игара са “прстићима луткама” -палцем, кажипрстом, и средњим прстом. Нека сваки од прстића исприча шта се догодило јуче или их користити у песмама и играма прстију. Деца би требало да мали и домали прст држе савијене и непокретне док веште прсте померају независно. Таква активност подстиче раздвајање шаке на две стране ону коју користимо при извођењу вештих радњи и ону која мирује. Позиција и покрети прстију при овој активност  слични су позицији и покретима при употреби маказа;
  • Игре са водом: нпр. деца морају да притискају дугме да би покретала прстенове који су у води и набацивала их на стубиће. Дете треба да притиска дугме врхом палца;
  • Лепљење пасте и пасуља да би се правиле слике;
  • Лупање печата;

Практичне вежбе, за период пре коришћења маказа

  • Дајте деци неку врсту пинцете. Покажите им како да њима узимају ствари као што су лоптице вате, пластелина, гумене бомбоне, мале коцке итд. Можете направити такмичење ко ће пре да напуни чашу датим стварима;
  • Играјте се са пиштољима на воду, флашицама од алкохола, гуменим играчкама које могу да прскају воду итд. Покажите им како да стискају и опуштају да би прскали воду напоље. Можете прскати тротоаре, зидове или ставити у воду боју, па правити слике на снегу. Ова активност вежба концепт отварања и затварања шаке као код сечења маказама а и ојачава шаке;
  • Правите конфете;
  • Користите штипаљке за веш да би окачили слике;
  • Користите играчке на навијање. При овој активности користи се јадна рука за држање и једна рука за рад. То је исти концепт који је касније потребан за сечење маказама где једна рука држи папир а друга га сече;
  • Користите пресу за бели лук да би дете кроз њу правило шпагете од пластелина.
  • Када секу маказама подстичите децу да држе палчеве горе. Дете не би требало да држи палац окренут ка поду док сече;
  • Нека дете сече зелени папир около, по ивици да би направило траву за џунглу или фарму. Овај корак долази пре него што почну да секу преко средине стране;
  • Залепите комаде танког картона на лист папира али тако тако да између њих оставите размак од центиметар, два. Нека затим дете сече између картона. Након што је завршило можете користити те делове да направите лептира, авион и сл.
  • Дајте детету мањи лист папира да га пресецају пре него што им дате велики папир да бисте их учили да га пресеку целом дужином;

Активности са маказама

Када се маказе правилно држе, и када добро пристају дететовој руци, активности сечења вежбаће исте оне мишиће који су потребни за држање и манипулацију оловком правилним хватом са три прста. Правилна позиција маказа је са палцем и средњим прстом у дршкама маказа, кажипрст је на спољашњости дршке због стабилизације, а мали и домали прст су савијени ка длану. Доња дршка маказа треба да је на дисталном зглобу фаланги средњег прста а горња дршка на дисталном зглобу између фаланги палца. Зглоб руке која сече треба да је у екстензији. Најбоље маказе за децу су оштре и имају мале рупе на дршкама.

Узраст од четири године је најпогоднији за учење правилног држања маказа.

Када дете учите коришћењу рада са маказама учините то забавним различитим активностима:

  • Сечење папира и меких картона.
  • Прављење реса на ивицама картона.
  • Сечење пластелина са маказама.
  • Сечење сламчица или парчића папира. Исечени папирићи се могу затим лепити на велики папир који је причвршћен за вертикалну површину, лепак дете треба да држи са три прста.

Сензорне активности

Следеће активности треба често радити да би се осигурала постурална мишићна снага и издржљивост. Ове активности такође јачају дететову свест о сопственим рукама:

  • Ходање на рукама док му неко држи ноге, ходање на стопалима и шакама (као рак);
  • Игре тапшања (гласно/тихо, заједно на коленима и сл.);
  • Хватање (пљескање) балона рукама;
  • Кидање парчића глине појединим прстима и палцем;
  • Цртање у тактилном медијуму као што је мокар песак, со, пиринач или “чаробно блато” које се прави додавањем воде у кукурузни скроб док се не добије мешавина сличне конзистенције као паста за зубе. Отпор ове смеше пружа повратну информацију рецепторима у мишићима и зглобовима, помажући тако  визуо-моторну контролу;
  • Скупљање малих предмета као што су перле, новчићи, чачкалице из кутије – помешане са сољу, песком, пиринчем или глином. Покушајте и са затвореним очима;
  • Прелажење средње линије тела. Успостављање доминације једне руке се у овом периоду још увек развија. Ово је лако вежбати нпр.  при дохватању материјала једном и другом руком појединачно. Можда ће бити неопходно да запослите другу руку неком активношћу да би се избегла промена руке ка средњој линији. Посебно се суздржавајте од обесхрабривања детета да користи леву руку у било којој активности. Дозволите природан развој доминације руке постављајући активност на средини и допуштајући детету да слободно изабере;
  • Почните да будите дететову свест о левој и десној страни тела путем спонтаних коментара као нпр. “шутни лопту десном ногом”. Играјте игру имитације са унакрсним покретима тела;
  • Када цртате на постољу, охрабрујте дете да црта непрекидну линију преко целог папира и такође целим дијагоналама;

Тијана Шобот

Мастер логопед

8. april 2020.

Поремећаји флуентности (течности) говора

Дисфлуентност говора подразумева неправилан изговор, где је упадљиво поремећен ритам и темпо говора и може се поделити на два типа- дисфлуентност које се дијагностикује као муцање и на нормалну или физиолошку дисфлуентност. Муцање одликују блокови (говорник има тешкоћу да започне реч, покушаји производње гласа могу бити чујни или нечујни, присутне су пролонгације (продужен изговор) и репетиције (понављање) дела речи или целих речи уз напетост). Физиолошка дисфлуентност се може јавити код сваког човека у специфичним стањима и ситуацијама. Више је повезана са формулацијом мисли, него са проблемом продукције гласова као код муцања. Карактеришу је емболофразије (коришћење поштапалица), понављања поједниначних слогова или вишеложних речи, понављање фраза, али без напетости.

Подела:

У поремећаје течности говора код деце убрајају се физиолошко, развојно и неурогено муцање. Физиолошко муцање се јавља у периоду усвајања говора, између 2. и 4. године, када дете још увек учи вештину говора и има право на нефлуентан говор. Уколико родитељи негативно реагују на такав дететов говор, ово муцање може попримити тежи облик, али најчеће је то само пролазни период и долази до спонтаног опоравка, уколико се на правилан начин третира.

Развојно муцање се најчешће јавља код деце предшколског узраста, а појачава се кад је дете под стресом, када је уморно или када му се спава.

Муцање као поремећај флуентности говора, то јест, поремећаја ритма и темпа говора испољава се на различите начине:

– Понављањем или продужавањем гласова (б-б-б-биоскоп), слогова (ку-ку-куца) делова

речи (кош-кош-кошарка) или читавих речи и фраза

– Пролонгацијом или неприродно дугим изговором гласова или слогова (аааааааавион)

– Неадекватним паузама, оклевањем или безгласним застојем говорења насталим услед

блокирања ваздушне струје

– Убацивањем различитих гласова или узречица и праћеним страхом од говора.

У моменту блока, код особе која муца присутне су физичке конкоминанте: видљива напетост лица, артикулатора и других делова тела, треперење очима, тикови, гримасе на лицу, стезање песница, као и појачано знојење, убрзани рад срца, црвенило лица и неправилно дисање.

Важно је споменути афективну и когнитивну компоненту муцања. Афективну компоненту чине осећања особе која муца, а то су кривица, туга, стид, срамота, осећај мање вредности, анксиозност и фрустрација. Когнитивна компонента се односи на тумачење и доживљај говорног поремећаја од стране саме особе која муца. Уколико су ове две компоненте изразито негативне, утицаће лоше на особу која муца, без обзира на то колики је степен дисфлуентности говора. Муцање карактерише и појава грча при изговору одређене речи или исказа. Уколико приметите да се код Вашег детета јавља неки облик дисфлуентног говора, ево неколико савета како можете реаговати у различитим ситуацијама и тако помоћи Вашем детету да преброди ту фазу. Ако су симптоми више изражени и желите да се посаветујете са стручњаком, свакако је најбоље обратити се логопеду који може да Вам одговори на питања и да Вама и детету пружи адекватну подршку.

САВЕТИ

  • Дозволите детету да доврши мисао без прекидања.
  • Одржавати природан контакт очима док дете прича.
  • Избегавати допуњавање дететових исказа, нека речи буду његове.
  • После дететовог говора, одговорити полако и без журбе, употребљавајући неке од речи које је он употребио, нпр.  ако каже-ј ј ј ја видим з з з зеку- рећи- оо да, ти видиш зеку, баш је сладак.
  • Постављати мање питања(само једно) и дати му довољно времена да одговори.
  • Успорити ритам живота у кући и провести бар десет минута сваког дана причајући са дететом без журбе, полако, релаксирано.
  • Обезбедити у кући мирну,опуштену атмосферу, да свако у породици слуша сваког, када једно говори друго слуша и тако наизменично. Замуцкивање не сме да буде изговор за дете да има монопол на разговор и да прекида друге људе док причају.
  • Доследност у поласку на спавање у одређено време, као и успостављени дневни ритам осталих активности  устајања, оброка, спавања, помаже детету тако што умањује несигурост у његовом животу.
  • Постарати се да дете има довољно одмора, јер замор поспешује муцање.
  • Стари начини реаговања на муцање попут- говори полако, диши дубоко, опусти се- су примери непотребних сугестија  које дете некад могу само да узнемире и погоршају ситуацију.
  • Правите паузу од 2,3 секунде пошто дете заврши реченицу, пре него што одговорите на његова питања или коментаре, јер ће му то бити модел за спорији говор.
  • Користите једноставан речник и реченичну конструкцију, у лаганом, опуштеном темпу, повремено убацујте лака понављања, а ако дете постави питање у вези са тим, реците му да и одрасли људи понекад праве грешке.
  • Кад год има тешкоће са причом, пустите да заврши комуникацију, дозволите му да схвати да је важна порука, а не борба.
  • Дозволите детету да покаже страх и љутњу, па то заједнички проанализирајте.
  • Ако дете почне да вам прича док радите ствари које захтевају концентрацију, кажите му да тог тренутка не можете да га гледате, али да га пажљиво слушате.
  • Избројте колико сте пута рекли НЕ у току дана и смањите то на пола. Забране морају бити благовремено дате уз потребно објашњење.
  • Не постављајте пред дете нереалне захтеве, за које још није дорасло, ни у погледу учења, ни у спортско-рекреативним активностима. Њихов дан не сме бити преоптерећен наметнутим обавезама. Морају имати довољно времена за спонтану, опуштену игру и дружење.
  • Не треба ограничавати време детету за одговор на неко питање или дужи говорни исказ.
  • Бодрите ваше дете да говори и осећа радост и задовољство у томе.
  • Не говорите и не подстичите друге да говоре уместо њега.
  • Усмерите пажњу детета на активност у којма је успешно.

 

Тијана Шобот

Мастер логопед

31. mart 2020.

Да би дете правилно артикулисало (изговарало) гласове, неопходан предуслов је зрела и развијена орална праксија.
Сазревање оралне праксије дешава се поступно, као и сазревање целокупне мускулатуре.
Уколико постоји хипотонија, тј. снижен тонус оралне мускулатуре, често је осим неправилног изговора присутна и појачана саливација (појачано лучење пљувачке), покрети артикулатора су непрецизни , дете не успева да адекватно употреби говорне органе, те је стога корисно радити вежбе оралне праксије.
Вежбе које следе су вишеструко корисне, јер осим освешћивања говорног апарата и његове правилне употребе служе и за побољшање мишићног тонуса орофацијалне регије а самим тим и правилнијег изговора гласова.

Ово су само неки од предлога за рад код куће са вашим малишанима.
Дозвољено је свакако експериментисање, зато будите креативни и свакодневно вежбајте! Можете користити огледало, играти се игре имитације или потпуно сами осмислите концепт прилагођено ваше детету.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Дување ( дување у пиштаљку, прављење-дување балона од сапунице, дување папирића, лоптица од вате, надувавање папирних или пластичних кеса, гашење свеће или шибице, дување у воду кроз цевчицу, дување у трубу или усну хармонику)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Звиждање (увлачењем ваздушне струје, издувавањем ваз

душне струје)

3. Гутање течности кроз цевчицу

4. Гркотање воде

5. Дисање на нос

6. Дисање на уста

7. Удисање на нос,издисање на уста и обрнуто

8. Покретање доње вилице лево-десно

9. Грицкање доње усне горњим зубима и горње усне доњим зубима

10. Прелажење врхом језика по површини зуба

11. Вежба „чист

имо непце“ (врх језика поставити иза горњих зуба а затим прелазити језиком ка меком непцу )

12. Пољубац

13. Развлачење уста у осмех (да се виде зуби, а затим са затвореним устима)

14. Комбиновати наизменично вежбе „пољубац“ и „осмех“

15. Подизање средњег дела језика према непцу

16. Мљацкање,цоктање,облизивање усана, коњски кас

17. Плажење језика,додиривање углова усана језиком

18. Надувавање образа(оба истовремено, наизменично један па други образ)

19. „Бомбона“ (Гурати језиком унитрашњу страну образа, леви , па десни образ)

20. Вежба „дохвати бомбону“ усне развући у осмех а затим врхом језика дохватити бомбону која се налази на 2 цм од усана.

21. „Дохвати нос“ ( Исплазити језик што више и подићи га на горе ка носу. Исто то учинити према бради)

22. Лизање лизалице

23. Поставити врх језика иза доњих зуба, а затим иза горњих зуба…

 

Тијана Шобот, мастер логопед

23. mart 2020.

Фина моторика је скуп покрета костију, зглобова и мишића шаке и прстију који су координисани и циљ им је извођење малих, прецизних(финих) покрета. Фина моторика и координација око-рука су међусобно повезане и зависе једна од друге. Кад год стимулишемо фину моторику, стимулишемо и развој координације око-рука, и обратно. Од најранијег узраста фина моторика је потребна за извођење различитих активности. Када беби притиснемо нашим прстом длан, она ће рефлексно скупити шаку и стиснути наш прст. Како дете расте, рефлекс нестаје и дете почиње вољно да отвара и затвара шаку.

Рано детињство је период интензивног и свеобухватног  раста,развоја и учења. Постизање одређених развојних фаза у моторном развоју за новорођенче је од велике важности за целокупан развој. Сам моторни развој је база и основа за даљи развитак способности.

Свако од нас у периоду раног развоја учи моторичким истраживањем и на тај начин упознаје свет око себе, тако постоји веза између развоја моторике и развоја когниције, па  самим тим и развоја моторике и развоја говора. За ове тврдње постоје и неуролошки докази који говоре да су поља која су задужена за говор у мозгу активна и током извођења одређених моторичких задатака, као и да су поља у мозгу која су задужена за моторику и моторно планирање активна током задатака  где је активан и говор. Због те повезаности можемо закључити да дете које је активније и има више контакта са окружењем лакше ће схватити шта је тешко, лако, велико, мало, мекано, тврдо, топло, хладно… Уколико је интеракција детета са светом који га окружује већа, биће веће  и његово искуство а самим тим ће и фонд речи бити богатији свакога дана. Поред развоја говора, развој фине моторике утиче и на развој других вештина, као што су социјалне, школске, емоционалне.

Истраживања су показала да деца која имају проблем са равојем говора и језика на батерији тестова за процену покрета показала лошије резултате и да 51% њих је на граници или да има и неки моторички проблем. Уколико дете не развија фину моторику-своје прстиће-неће доћи до стварања синапси-што може довести до различитих поремећаја учења, читања, писања и других језичких проблема, што може проузроковати бројне проблеме када дете крене у школу а и пре тога. Истраживачи су дошли до закључка да је деци потребно укључити поред говорно-језичких третмана и елементе развоја моторичких вештина.

САВЕТ ЛОГОПЕДА:

Након свега наведеног може се закључити да уколико дете нема довољно развијену моторику да постоји могућност да ће имати и веће потешкоће када је у питању  развој говора и језика. Према томе,  поред вежби и игара које утичу на развој говора требало би и у третман, али и свакодневни живот детета укључити што више активности које развијају моторику и то не само фину моторику већ и  грубу моторику и моторичко планирање. Деца најбоље уче кроз игру, зато се кроз следеће активности играјте са вашим малишаном и тако учите.

Активности за стимулацију фине моторике:

*низање перли

*сецкање маказама

*лепљење колаж папира

*играње са ситним предметима

*убацивање новчића у касицу

*провлачење перли

*пребацивање зрневља из једне у другу посуду

*пребацивање предмета хватаљком

*закопчавање дугмића

*везивање пертли

*играње са пластелином

Активности за стимулацију грубе моторике:

*провлачење кроз различите препреке

*спуштање низ тобоган

*скакање

*трчање

*превазилажење препрека

*заједничка вожња аутомобилчића

Тијана Шобот

Мастер логопед

28. februar 2020.

Поштоване МАМЕ ( баке,тетке…), позивамо Вас на радионице поводом обележавања Дана жена које ће се одржати  06.03.2020.године по следећем распореду:

Вртић Dediks kids:

  • НАРАНЏАСТА СОБА у 15.30h
  • ЗЕЛЕНА СОБА у 16h
  • ЖУТА СОБА у 16h
  • ЉУБИЧАСТА СОБА у 16.30h
  • ПЛАВА СОБА у 17h
  • БЕЛА СОБА у 17h
  • РОЗЕ СОБА у 17h

Вртић Dediks family:

  • НАРАНЏАСТА СОБА у 16h
  • ЖУТА СОБА у 16h
  • ЉУБИЧАСТА СОБА у 16.30h
  • ЗЕЛЕНА СОБА у 17h
  • ПЛАВА СОБА у 17h

Ваш Dediks kids

7. februar 2020.

ПОШТОВАНИ РОДИТЕЉИ, ОБАВЕШТАВАМО ВАС ДА ВРТИЋ НЕЋЕ РАДИТИ 17.02.2020.ГОДИНЕ ЗБОГ ДРЖАВНОГ ПРАЗНИКА.

ВАШ DEDIKS KIDS